"Cutia neagra" pentru masini devine obligatorie, in Romania. Ce este si cum se foloseste EDR

"Cutia neagra" pentru masini devine obligatorie, in Romania. Ce este si cum se foloseste EDR

"Cutia neagra" pentru masini devine obligatorie, in Romania. Ce este si cum se foloseste EDR

Pentru a analiza mai usor cum s-a produs un eveniment rutier, Comisia Europeana a decis sa introduca un nou tip de dispozitiv. ,,Cutia neagra" auto va fi montata, obligatoriu, din luna iulie a acestui an pe toate masinile noi.

,,Cutia neagra", Event Data Recorder (EDR), devine obligatorie pentru toate autovehiculele inmatriculate incepand cu data de 6 iulie 2024, conform deciziei Comisiei Europene.

Codul Rutier 2024. O noua regula de circulatie in sensul giratoriu. Singura banda care are intotdeauna prioritate

Acest dispozitiv este inspirat din aviatie, unde avioanele sunt dotate cu o asa-numita ,,cutie neagra". Acest echipament este menit sa colecteze si stocheze informatii de la majoritatea componentelor vehiculului, scrie promotor.ro. Practic, EDR inregistreaza date si evenimente din timpul deplasarii masinii.

Ce este si cum se foloseste EDR

EDR va inregistra o multitudine de date care au relevanta in cazul unui accident de circulatie.

Printre informatiile care se vor salva se numara:

- viteza de deplasare- pozitia pedalelor de acceleratie si frana (cat de tare a fost apasata pedala)- turatia motorului- unghiul de virare- activitatea sistemelor de siguranta precum ABS-ul si sistemul de control al stabilitatii- momentul declansarii airbag-urilor- purtarea centurilor de siguranta, etc.

EDR va inregistra toti acesti parametri in timp real, dar salvarea lor se va face doar in cazul unui accident.

Astfel, ,,cutia neagra" va inmagazina doar datele inregistrate cu 5 secunde inainte de momentul impactului si 3 secunde dupa impact.

Este legal sa parchezi masina jumatate pe trotuar, jumatate in strada? Modificari recente in Codul RutierCum vor fi folosite datele salvate pe EDR

Introducerea unui asemenea dispozitiv pentru masini ridica, evident, mai multe semne de intrebare in ceea ce priveste protectia datelor si a vietii private.

Comisia Europeana a precizat ca sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a soferului si nu va putea inregistra audio sau video, iar Parlamentul European va defini clar si precis durata pastrarii datelor, precum si persoanele sau entitatile care le vor putea consulta.

Citirea datelor se va face prin interfata de diagnosticare prin mufa OBD. Daca mufa OBD este distrusa in timpul accidentului, atunci descarcarea informatiilor se va face cu un aparat special.

Comments