Avertismentul specialistilor: ,,Legea RCA trebuie sa vina in avantajul clientilor, fie ca sunt asigu...

,,AURSF a contribuit la toate modificarile majore aduse legislatiei RCA in ultimii 8 ani, iar pe unele chiar le-a initiat, cum este posibilitatea de a prezenta polita si in format digital, nu doar in forma ei fizica, in cazul unui control al Politiei rutiere. Am participat activ la dezbaterile din Parlament care au generat Legea 132/2017 si am initiat ulterior dezbateri publice la Ministerul Finantelor si am venit permanent cu propuneri pentru imbunatatirea acesteia. Modificarea legii actuale trebuie facuta in asa fel incat cei care vor profita sa fie asiguratii si pagubitii de buna credinta, nu ceilalti actori implicati in aceasta piata, indiferent ca este vorba de asiguratori, intermediari sau unitati reparatoare", a precizat Alin Iacob, intr-un comunicat.

Conform sursei citate, scopul fundamental al asigurarii de raspundere civila fata de terti este protectia oferita asiguratilor in vederea acoperirii daunelor pe care le provoaca pagubitilor, victimele accidentelor rutiere. Astfel, nicio discutie legata de schimbarea legii nu poate porni decat de la interesele consumatorilor, fie ca sunt asigurati sau pagubiti.

Reprezentantii AURSF fac aceste precizari in contextul discutiilor privind modificarea substantiala a legislatiei din domeniul RCA.

"Finprotect, asociatie constituita din membrii cu experiente profesionale multiple in domeniu, solicita forurilor legislative si de reglementare luarea in considerare a implicatiilor asupra drepturilor si intereselor consumatorilor (asigurati, respectiv pagubiti) si respectarea a 5 principii de baza discutate si agreate de-a lungul timpului de toate partile interesate (stakeholderi). Din aceasta perspectiva, solicitam, inca o data, implicarea asociatiilor de consumatori dedicate domeniului financiar in dezbaterile aferente emiterii de reglementari sau legi care afecteaza consumatorii, din primele faze a elaborarii unor astfel de acte", a declarat Paraschiv Constantin, presedinte Finprotect.

Conform prevederilor Legii 132/2017, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto acopera prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, astfel asiguratul fiind obligat la repararea integrala a prejudiciului creat prin fapta sa.

Potrivit AURSF, viitoarea forma a legii RCA trebuie sa respecte 5 principii. Potrivit Principiului 1, prevederile legale trebuie sa fie clare si sa nu genereze interpretari contradictorii ale drepturilor si obligatiilor partilor implicate, care sa determine dispute legale judiciare si extrajudiciare, cu privire la drepturile si obligatiile partilor implicate.

Principiul 2 face referire la prevederile legale aplicabile raspunderii civile auto obligatorii, care trebuie sa asigure acordarea si plata despagubirilor cuvenite in cuantum egal cu intinderea prejudiciului (nici mai mic, dar nici mai mare decat acesta). Totodata, Principiul 3 vizeaza drepturile persoanei pagubite, care nu ar trebui limitate sau conditionate, astfel incat aceasta sa isi obtina despagubirea integrala intr-un termen cat mai scurt.

Principiul 4 are in vedere prevederile legale aplicabile raspunderii civile auto obligatorii, care trebuie sa previna abuzurile din partea tuturor partilor implicate. In schimb, Principiul 5 vizeaza sistemele de specialitate utilizate in evaluarea daunelor, a vehiculelor sau a bunurilor avariate, care trebuie sa respecte un set de criterii bine definit, sa minimizeze interventia umana, sa fie certificabile si auditabile, in vederea stabilirii unei despagubiri corecte, plecand de la interesele si drepturile consumatorilor statuate de Principiile 2 si 3.

Prin urmare, asociatiile de consumatori semnatare solicita atat ca prevederile legale aferente procesului de stabilire a despagubirilor sa fie simple, clare si transparente, pentru a nu permite abuzuri, cat si implicarea asociatiilor de consumatori dedicate domeniului financiar in dezbaterile aferente emiterii de reglementari sau legi.

Comments