Documentarul ,,Guvernul Copiilor II". Cum arata o Romanie ideala, prin ochii celor mici: ,,Daca le-a...


,,O lume guvernata de copii ar fi ca o mica explozie de culoare", ,,Ar trebui sporita importanta bullying-ului. Bullying-ul poate avea consecinte catastrofale", ,,Nu poti pune un copil intr-o clasa fara culori si sa te astepti sa fie atent la ore sau entuziasmat, nu asa merge", ,,Si profesorii trebuie sa invete de la copii, nu doar invers". Toate aceste opinii sunt doar cateva dintre cele exprimate de 19 copii, cu varste intre 7 si 12 ani, din diferite categorii sociale, alesi pentru a face parte din cel mai nou documentar semnat de Ioana Mischie, ,,Guvernul Copiilor II".&


Filmul reprezinta un proiect inovator, cu impact social puternic, axat pe gandirea creativa a copiilor cu privire la viitorul societatii pe termen lung, unde viziunile celor mici au fost aduse la viata cu ajutorul unor tehnologii noi, performante. Rezultatul reprezinta o forma de pionierat audio-vizual pentru industria de film din Romania, unde imaginatia copiilor a fost transformata intr-o ,,utopie tangibila", astfel incat privitorul poate vizualiza concret tot ceea ce ei au gandit.&



https://www.youtube.com/watch?v=ReVlPhDWL6I

Am stat de vorba cu Ioana despre ce inseamna mai exact aceasta initiativa, impactul pe care-l poate avea cinematografia atunci cand iese din sali in realitatea concreta, dar si despre cum cei mici pot modela viitorul unei tari, mai ales daca sunt ascultati de adulti.


Prima franciza transmedia din Romania


Ioana Mischie (34 de ani) s-a nascut in judetul Gorj, a absolvit Facultatea de Film din cadrul UNATC, din Bucuresti, iar pe masura ce si-a dezvoltat un portofoliu, a fost selectata in rezidente de creatie si festivaluri de pe cinci continente, precum Berlinale Talents, Sundance sau Biennale College Cinema VR.&


In 2012, a initiat in Romania prima asociatie transmedia, Storyscapes, care promova povesti holistice, formate narative neconventionale si metodologii inovatoare, dar abia un deceniu mai tarziu, asa cum zice, a reusit sa dezvolte proiecte recunoscute nu doar pe plan local, ci si pe plan global. In 2017, in cadrul doctoratului de la UNATC, a obtinut bursa Fulbright, ceea ce i-a permis sa studieze la Universitatea din sudul Californiei (USC), in Los Angeles. In acelasi an, din punct de vedere academic, a coinitiat, impreuna cu grupul de profesori al UNATC, doua masterate noi in limba engleza, axate pe Tehnologii Interactive si Game Design.&


Ioana Mischie

Proiectul ,,Guvernul Copiilor" (,,Government of Children") a aparut tot in 2017, cand la USC a participat la un program dedicat tinerilor si a fost fascinata de atitudinea lor. Editia-pilot a initiativei a fost in Los Angeles, unde a intervievat primul grup de copii. Odata revenita in tara, a facut un pilot si la Bucuresti, cu ajutorul a 10 copii, care au ajutat-o sa perfecteze metodologia proiectului.&


Un an mai tarziu, in 2018, a filmat ,,Guvernul Copiilor I", unde 100 de copii isi imagineaza cum ar putea arata urmatorul secol, cum ar recladi arhitectura, educatia, sistemul medical sau mediul social. A fost la acea vreme primul lung-metraj stereoscopic romanesc, adica primul film 3D romanesc. ,,Am folosit aceasta tehnologie pentru ca ne-am dorit sa augmentam prezenta copiilor, sa le oferim prestanta, sa fie priviti ca niste lideri in formare, sa fie ascultati activ si respectati", spune regizoarea.


Proiectul a fost prima franciza transmedia din Romania si a primit prima nominalizare la European Metaverse Awards si primul premiu Meta oferit unui proiect european. Odata cu lansarea lui, Mischie exemplifica un nou gen audiovizual, asa cum il defineste in lucrarea doctorala, noetic fiction sau noe-fi (care isi propune sa ne invite sa ne imaginam un viitor axat pe evolutia constiintei umane, nu doar pe evolutia tehnologiei, asa cum ne propun genurile existente precum science-fiction).



Un proiect creativ unic in lume


Proiectul reprezinta o forma de pionierat tehnologic. Mischie marturiseste ca ,,Guvernul Copiilor" a devenit un proiect creativ unic in lume, care imbina cinematografia (prin lungmetraje inovatoare), realitatea virtuala, proiecte editoriale (prin arhivarea cercetarilor in carti), metodologiile educationale (prin conferinte care transparentizeaza procesul de lucru precum acest TEDxBoldandBrilliant), ateliere de gandire vizionara si sintografie (prototipuri AI).


Primul film a urmarit, adauga regizoarea, raspunsurile spontane si intuitive ale copiilor, in timp ce ,,Guvernul Copiilor II" a urmarit sa stimuleze si sa arhiveze idei geniale cu privire la viitorurile pe termen lung. Pentru realizarea filmului actual s-au folosit in premiera tehnologii noi valorificate in cadrul jocurilor video sau softuri de machine learning si inteligenta artificiala pentru a prototipa un numar restrans de viziuni din film, devenind astfel primul film romanesc care valorifica aceste tehnici. ,,Ne dorim sa continuam acest proiect in intreaga lume si am reusit, pana acum, in etapa de cercetare, sa intervievam copii din SUA, Romania, Republica Moldova, Ucraina, Kargazstan, India, Bolivia. Vor fi lansate gradual, ca extensii ale lungmetrajului", subliniaza ea.











,,Filmul este o masina a timpului pentru copii"


Libertatea: Cum au fost concepute lumile virtuale si cat timp a durat dezvoltarea lor?Ioana Mischie: Lumile virtuale au fost inspirate de ideile copiilor si am petrecut mult timp pentru a le gandi si curatoria. Am trecut printr-o etapa de conceptualizare, prototipare si ilustrare a lor, iar apoi la productia virtuala efectiva. Am colaborat cu Alexandru Pop, un art director foarte talentat, dar si cu numerosi consultanti arhitecturali, psihologici, educationali, care ne-au sfatuit in diverse etape ale proiectului. Fiecare lume virtuala a avut un parcurs diferit.&


Unele cartiere cu un grad sporit de sofisticare au durat pana la cateva luni de zile si nu ne-au iesit din prima, uneori nici din a doua sau din a treia incercare. A trebuit sa le refacem constant pana sa obtinem echilibrul de ,,utopii tangibile". Am durat mult pana am gasit stilul care ii este acum definitoriu proiectului. Filmul are o semnatura cromatica si senzoriala, redata prin imagini, sunet, muzica, la care tinem foarte mult.


- De ce crezi ca un astfel de film e important de vazut de romani?- Cred ca proiectul, viziunea din spate si viziunea de pe ecran sunt vitale pentru gandirea noastra pe termen lung si absolut esentiale pentru configurarea unui viitor realmente implinitor. Filmul poate fi privit din multe unghiuri, insa menirea lui suprema este sa ne faca sa constientizam ca prin creativitate putem vindeca lumea in care traim. Este un manifest pentru inventivitate, pentru creativitate, dar si pentru pragmatism. Acest exercitiu poate avea forta si impact sporite, daca este practicat constant. Mi-ar placea sa devina un indrumar pentru a ne retrezi constiinta creativa.


- Dar de copii?- Am cunoscut foarte multi copii care in momentul in care erau intrebati cu privire la evolutia societatii in care traim raspundeau ca ,,nu stiu" sau ,,nu m-a intrebat nimeni asta pana acum". Sau in momentul in care ii intrebam cum ar vedea viitorul, o proportie coplesitoare mentiona cuvantul ,,robot", ca fiind singurul element futuristic. Ei bine, ii incurajam sa dezvolte idei proprii, sa constientizeze ca referintele media pe care le au cu privire la viitor nu sunt singura optiune.& Pe masura ce trec prin proiect, copiii invata sa aiba incredere in propriile forte, invata sa articuleze viziuni detaliate, originale, sa le descrie in amanunt. Pe masura ce isi constientizeaza forta creativa, ei devin geniali. Asta se aplica oamenilor de orice varsta. Filmul este o masina a timpului pentru copii. Se asaza pe scaunul din sala de cinema si calatoresc instant in anul 2124.


,,Toate ideile din film sunt fezabile si pot fi implementate gradual"


- Cum crezi ca se pliaza viziunea idealista a copiilor pe ceea ce experimentam in Romania, cu toate problemele sistemului cu care aveam de-a face?- Toate ideile din film, oricat de idealiste ar parea, sunt fezabile si pot fi implementate gradual. Chiar daca ar fi complicat sa cladim un oras vizionar de la zero (desi nu imposibil), sunt o multitudine de idei care pot fi implementate cu usurinta. Cel mai important ar fi insa sa existe deschidere, sa facem brainstorming-uri colective, sa fie prioritizate aceste demersuri creative si civice la nivel de stat. Cum putem reformula Constitutia ca pe o poveste, asa cum propune Maria in film? Cum am putea face mijloacele de transport mult mai prietenoase, cu ,,sali de dans", cum propune Livia? Cum am putea ocroti animalele prin a face gradini zoologice holografice, cum propune Deva? De exemplu, cum putem regandi semafoarele pentru nevazatori?&


- Crezi ca unele dintre solutiile prezentate de cei mici pot avea o extindere in plan real?- Da, toate solutiile prezentate de copii si dezvoltate de noi au o extindere in plan real, insa este nevoie de foarte multa deschidere din partea decidentilor, din partea societatii civile sa imbratiseze acest proces de lucru si aceasta viziune pe termen lung. Ar fi util sa putem co-crea viitoruri holistice aducand la aceeasi masa artistii, oamenii de stiinta, medicii, arhitectii, inovatorii acestei societati, copiii, adultii si varstnicii in egala masura.&


Intr-o tara ca UAE, unde am avut onoarea sa particip la Culture Summit, le-am prezentat proiectul si m-au intrebat direct de ce nu dezvoltam ideile futuristice in cartiere reale? In tarile arabe se construiesc comunitati de la zero, sunt in cautare de metodologii si viziuni noi, nu sunt interesate de arhitecturi din secolul trecut. In UAE exista chiar si un muzeu al viitorului (genial, de altfel) si au un minister preocupat de strategii pe termen lung. Intr-o tara ca SUA, metodologiile de tip worldbuilding se folosesc mult in Hollywood, imaginatia civica se preda in scoli intr-o maniera foarte faina, insa nu sunt integrate societal. In tarile nordice se discuta des despre viitor, poate putin prea des pentru a filtra si masura si evalua calitatea ideilor. Nu tot ce este nou este si obligatoriu constructiv. De exemplu, in tarile nordice multe carti au fost inlocuite cu tablete mult prea rapid. Avem nevoie de idei vizionare, dar si de abilitatea analitica de a le evalua, masura, de a concluziona cum influenteaza calitatea vietii.


In Romania, gasim cu foarte multa greutate sprijin moral pentru un astfel de proiect. Tara noastra trebuie sa isi schimbe, in primul rand, atitudinea asupra vietii.&


Ideile constructive pentru societate pot veni de la oameni de diferite varste, nu le sunt specifice doar adultilor. Inventiile acestei lumi pot fi initiate de artisti, nu doar de ingineri. Avem nevoie de ceva ce devine pe cale de disparitie in Europa de Est: o inima deschisa, o minte deschisa, un spirit deschis. Si de foarte foarte, foarte multa imaginatie practica.


,,Un film obligatoriu pentru autoritati"


- Ti-ar placea ca filmul asta sa fie vazut de autoritati, crezi ca poate avea un impact?- Da, cred ca este un film obligatoriu pentru autoritati, mi-ar placea sa intre in filmografia obligatorie a unui decident. Mi-ar placea ca Parlamentul Romaniei, Senatul Romaniei, Guvernul Romaniei, Parlamentul Europei sa isi gaseasca o ora si jumatate din timpul pe care il au, sa vizioneze si sa dezbata aceste viitoruri realmente geniale. Filmul este gandit sa ii inspire pe spectatori, sa ne faca sa co-cream viitoruri echitabile, sustenabile, creative, implinitoare.


Nu cred in ideea de a crea filme intr-un vacuum, proiectele pe care le facem izvorasc din pasiuni proprii, insa sunt gandite pentru oameni din toate generatiile, din toate categoriile sociale. Prin acest proiect, autoritatile ar putea beneficia de inspiratie pentru a creiona strategii pentru urmatorul secol, ar putea beneficia de o noua scoala de gandire pe care sa o adauge know-how-ului lor, ar beneficia de o intreaga odisee de propuneri vizionare. Autoritatile au nevoie sa-si activeze creativitatea, daca vor sa scrie istoria unui viitor memorabil pentru intreaga comunitate.


- Daca ar fi ca autoritatile sa vada acest film, ce solutii ti-ar placea sa extraga?- Sunt zeci de solutii pe termen scurt, mediu si lung pe care filmul le propune si care pot avea un impact societal fabulos. Filmul actioneaza ca o capsula a timpului, dar si ca un inventar al unor propuneri individuale si colective. Printre problemele cu care ne confruntam, ca romani, se numara lipsa de solidaritate, lipsa gandirii pe termen lung. Mi-ar placea ca autoritatile sa constientizeze ca daca putem schita un viitor comun realmente implinitor, acesta ne poate reactiva solidaritatea si ne poate mobiliza exponential ca popor. O propunere simpla, a Antoniei, este crearea unui grup pe WhatsApp cu toti oamenii unui stat, unde sa se faca referendumuri in timp real si sa se voteze in timp real chestiunile presante ale unei societati. Este o solutie simpla, menita sa ne aduca impreuna. Este o invitatie deschisa la dialog. O alta propunere este sa gandim in orasele noastre eclectice, cartiere tematice pentru cei pasionati de skate, dans, arta murala. O alta invitatie este sa incurajam inventiile, sa investim timp in asta.


In momentul in care vezi ca un proiect creativ functioneaza, atitudinea fireasca a unui stat ar fi sa il sprijine sa se dezvolte, sa-l extinda national. La noi insa, cum reuseste cineva sa aduca la viata un proiect fain, primul impuls al celor din jur este sa-l anuleze, sa il ignore sau sa il copieze, dar intr-o alta configuratie. Imi place sa cred ca se poate mai mult de atat si ca avem autoritati suficient de intelepte, care vor sti sa aprecieze tezaurul imaginar pe care il avem.


,,Romania ar putea devenit unul dintre cele mai captivante state din lume"


- Crezi ca dintr-un prea mare realism oamenii pot fi sceptici la acest film?- Ceea ce propune acest film este o schimbare de paradigma si, ca orice schimbare, nu este intotdeauna lesne de inteles sau lesne de asimilat. Cred ca adultii vin cu foarte multe prejudecati inainte sa vada filmul, insa daca il vor privi cu atitudinea potrivita, vor gasi multe propuneri in egala masura realiste si ultra-creative. Mi-ar placea ca adultii sa isi aloce timp pentru a-si pune in valoare creativitatea. Ii invit sa vada filmul si dupa aceea sa stabileasca o intalnire cu ei insisi pentru a evalua: cum isi imaginau ei lumea cand erau copii? Cum o experimenteaza acum? Cum ar dori sa traiasca in viitor? Este un film menit sa ne apropie de esenta, nu menit sa ne indeparteze de ea.


- In urma tuturor discutiilor cu cei mici, care sunt principalele dorinte ale copiilor romani si cum isi vizualizeaza ei tara?- Copiii isi doresc sa traiasca intr-un mediu in care nu exista poluare, razboaie, gunoaie, intr-un mediu guvernat de armonie, un mediu vibrant, in care sa invatam prin joaca, sa calatorim, sa locuim si sa traim cu totul altfel. Insa modul in care vizualizam acest amestec ideal difera uneori. Daca Romania va ajunge sa imprumute viitorurile vizionare din film, cred ca poate deveni unul dintre cele mai captivante state din lume.


,,Chiar daca un film se incheie, cercetarea si conceptul continua"


,,Guvernul Copiilor II" a avut premiera pe 26 aprilie si va fi proiectat in cinematografele din tara.


Protagonistii din film provin din comunitati diversificate, incluzand minoritatile sau categoria persoanelor cu nevoi speciale; unii vin din sisteme scolare clasice, in timp ce altii vin din sisteme de tip homeschooling. ,,Sunt predominant din mediul urban, iar unul dintre marile noastre regrete este ca, in perioada pandemica si imediat postpandemica nu am avut sansa sa calatorim in locuri izolate si sa continuam cercetarea in mediul rural. Ca atare, pentru urmatoarele proiecte, ne propunem sa prioritizam satele din Romania", precizeaza Ioana.&


Regizoarea vorbeste despre cum cercetarea pentru documentar a insemnat ani de explorare, luni de cautari, sute de interviuri in etapa de casting, mii de revizii, sesiuni de consultanta cu psihologi, educatori, arhitecti, peisagisti, dezvoltatori Unreal si, dupa aceea, continuarea ideilor in lumi virtuale spectaculoase. ,,Chiar daca un film se incheie, cercetarea si conceptul continua. Ne intereseaza in egala masura procesul, rezultatul, dar si impactul acestui proiect, pentru ca este mai mult decat un film conventional, este un univers multidimensional", completeaza ea. Filmarile au durat trei zile in Bucuresti, dar ,,Guvernul Copiilor II" a insumat trei ani de lucru, in cadrul unui proces atipic, deoarece este partial filmat, partial creat virtual, partial documentar, dar si partial animatie.


,,Pe termen scurt si mediu, cred ca acest proiect va ajunge in cat mai multe culturi. Pe termen lung, il vad extinzand evolutia umana si ajungand sa reformeze societatea in care traim. Nu in ultimul rand, imi place sa cred ca acest proiect va putea propune, poate, intr-o buna zi, o alternativa pentru modelul societal capitalist. Copiii gandesc inalt si ar fi minunat sa se dezvolte intr-un mediu cladit pe masura creativitatii lor, pe masura inventivitatii lor. De-abia astept sa vad cum vor evolua aceste idei vizionare, cum vor influenta idei, actiuni si medii comunitare", incheie Ioana.


Comments